Skip to content
  • 2023
  • 2022
  • 2021 + 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2000-2009

jest filmowo!

  • główna
  • recenzje
  • artykuły / eseje / felietony
  • o jest filmowo!
  • .: ranking 2023 :.
  • Toggle search form
  • lokalny patriota – o kinie ulricha seidla artykuły / eseje / felietony
  • cnoty czy grzechy? – o filmowym tryptyku iñárritu i arriagi artykuły / eseje / felietony
  • tak mi źle… – o filmach smutnych artykuły / eseje / felietony
  • moje własne arcydzieło – o filmach wielkich artykuły / eseje / felietony
  • seksualne rubikony – o różnych obliczach seksu w filmie artykuły / eseje / felietony
  • mistrz dyskomfortu – o kinie jasona reitmana artykuły / eseje / felietony

pan i jego pies… [„Frankenweenie”]

Posted on 6 stycznia, 2013 By encore Brak komentarzy do pan i jego pies… [„Frankenweenie”]

„Frankenweenie” – druga z zeszłorocznych premier autorstwa Tima Burtona – to film w wielu elementach podobny do swojego poprzednika. „Mroczne cienie” charakteryzowały się bowiem sprawnym żonglowaniem popkulturowymi motywami, sporą dawką czarnego humoru i – co niestety stało się symptomatyczne dla ostatnich produkcji w reżyserii ekscentrycznego filmowca – raczej nikłym zaangażowaniem ze strony widza. W przypadku ocenianej animacji z tym ostatnim jest na szczęście zdecydowanie lepiej, a i zabawa w odnajdywanie nawiązań i cytatów znów daje sporo frajdy. „Frankenweenie” jest przy tym najlepszą propozycją Burtona od czasu zbliżonej stylowo, znakomitej „Gnijącej panny młodej” (2005).

Posiada bowiem emocjonalny wabik – Korka, przywracanego do życia pieska głównego bohatera filmu, Victora (jak najbardziej) Frankensteina. Siłą jego postaci jest – oprócz przerysowanej animacji (najwyższej klasy, tyczy się to zresztą i pozostałych bohaterów) – jego osobowość. A ta jest po prostu bardzo… psia, dzięki czemu Korek przepełniony jest obezwładniającym urokiem. Natomiast drugim ogromnym plusem „Frankenweenie” jest… docelowe audytorium. Film Burtona to produkcja przeznaczona dla dzieciaków. Nie jest to takie oczywiste, gdyż poziom groteski jaki serwują nam twórcy jest wcale wysoki. Niemniej wyczucie, z jakim podają nam gros dość makabrycznych dowcipasów, jest przedniej miary i „Frankenweenie” może uchodzić za wzór obrazu inicjacyjnego – w sensie zapoznającego młodego widza ze światem horroru.

Film o perypetiach oddanych sobie przyjaciół – psa i jego pana – tchnie nadzieją, że Tim Burton powróci na właściwe tory i nie skończy na karykaturowaniu swych dokonań, ale stworzy dzieło, które ponownie porwie widza, jak w swoim czasie uczynił to „Batmanem” (1989), „Edwardem Nożycorękim” (1990) lub „Jeźdźcem bez głowy” (1999) – filmami, jak by nie patrzeć, wybitnymi. Jest nadzieja, bo jest naprawdę fajnie.

Moja ocena: 6,5/10

(kadr z filmu „Frankenweenie”, źr. Filmweb)

recenzje Tags:recenzja

Nawigacja wpisu

Previous Post: fight club [„Chuligani”]
Next Post: my name is… [„Skyfall”]

Related Posts

  • filmowy grudzień… i reszta roku podsumowanie miesiąca
  • sacro-fantasy [„Noe: Wybrany przez Boga”] recenzje
  • na oscara [„Witaj w klubie”] recenzje
  • tajemnica judi… i stephena [„Tajemnica Filomeny”] recenzje
  • piję, bo piję [„Pod mocnym aniołem”] recenzje
  • film z przesłaniem [„Hobbit: Pustkowie Smauga”] recenzje
  • the one [„Matrix”] recenzje
  • poezja strachu [„Egzorcysta”] recenzje
  • wielka pochwała życia [„Chce się żyć”] recenzje
  • kosmos! [„Grawitacja”] recenzje
  • ksiądz to pedał [„W imię…”] recenzje
  • smutny allen [„Blue Jasmine”] recenzje
  • szwedzkie brokeback mountain [„Pocałuj mnie”] recenzje
  • niezły nudny film [„Od czwartku do niedzieli”] recenzje
  • super duper man [„Człowiek ze stali”] recenzje

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

previously on

  • oscarowe przewidywania 2023 + komentarz po gali
  • filmowe podsumowanie – początek roku
  • filmowe podsumowanie 2022 roku
  • filmowy grudzień… i reszta roku
  • filmowy październik

moje teksty

  • na Filmwebie
  • na Trzynastym Schronie
  • niefilmowe

kategorycznie

  • artykuły / eseje / felietony
  • festiwal kamera akcja
  • jest filmowo!
  • oscar goes to…
  • podsumowanie miesiąca
  • podsumowanie roku
  • recenzje
  • mistrz dyskomfortu – o kinie jasona reitmana artykuły / eseje / felietony
  • lokalny patriota – o kinie ulricha seidla artykuły / eseje / felietony
  • seksualne rubikony – o różnych obliczach seksu w filmie artykuły / eseje / felietony
  • moje własne arcydzieło – o filmach wielkich artykuły / eseje / felietony
  • cnoty czy grzechy? – o filmowym tryptyku iñárritu i arriagi artykuły / eseje / felietony
  • tak mi źle… – o filmach smutnych artykuły / eseje / felietony

tak tag

2021 2022 2023 arcydzieło artykuł czerwiec erotyka esej felieton festiwal kamera akcja film smutny grudzień kwiecień lipiec luty maj marzec oscary październik podsumowanie portret recenzja sierpień styczeń sylwetka top twórczość wrzesień

Copyright © 2023 jest filmowo!.

Powered by PressBook News Dark theme