Skip to content
  • 2023
  • 2022
  • 2021 + 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2000-2009

jest filmowo!

  • główna
  • recenzje
  • artykuły / eseje / felietony
  • o jest filmowo!
  • .: ranking 2023 :.
  • Toggle search form
  • moje własne arcydzieło – o filmach wielkich artykuły / eseje / felietony
  • mistrz dyskomfortu – o kinie jasona reitmana artykuły / eseje / felietony
  • tak mi źle… – o filmach smutnych artykuły / eseje / felietony
  • lokalny patriota – o kinie ulricha seidla artykuły / eseje / felietony
  • cnoty czy grzechy? – o filmowym tryptyku iñárritu i arriagi artykuły / eseje / felietony
  • seksualne rubikony – o różnych obliczach seksu w filmie artykuły / eseje / felietony

festiwal KAMERA AKCJA – dzień 1. [„Lore”]

Posted on 10 maja, 2013 By encore Brak komentarzy do festiwal KAMERA AKCJA – dzień 1. [„Lore”]

Z drobnym poślizgiem, ale zaczynamy! Relacja z pierwszego dnia 4. Festiwalu Krytyków Sztuki Filmowej KAMERA AKCJA, rozpoczętego 9. maja w Łódzkim Domu Kultury.

Festiwal rozpoczął panel dyskusyjny zatytułowany Wirujący tekst. O stylu w krytyce filmowej, w którym gośćmi-ekspertami byli Michał Oleszczyk, Łukasz Maciejewski, Kamila Żyto i Jacek Rakowiecki. Te – jak by nie patrzeć – tuzy polskiej krytyki filmowej przeprowadziły fascynującą dyskusję na temat tego jak funkcjonuje w obecnych czasach polski krytyk filmowy, wskazali różnice i atuty stałej pracy w redakcji filmowego periodyku a tzw. freelancerstwa. Zastanawiali się wraz z liczną publicznością jak i czy w ogóle warto uczyć pisania o filmie, czy nie jest to kwestia zwykłej literackiej smykałki. Padły interesujące  pytania i jeszcze ciekawsze odpowiedzi – czy specjalizowanie się ogranicza, jak mocno skomercjalizowana jest obecna krytyka. Michał Oleszczyk zwrócił uwagę na brak relacji autor-redaktor, Jacek Rakowiecki – jak daleko od stylu do maniery. A od Łukasza Maciejewskiego dowiedzieliśmy się m.in. jak wygląda gabinet Krzysztofa Zanussiego. Fascynująca dyskusja.

(zdjęcie z panelu dyskusyjnego Wirujący tekst. O stylu w krytyce filmowej
na festiwalu Kamera Akcja
źr. fanpage festiwalu na FB)

Po wieczornej uroczystości rozpoczęcia nastąpiła prapremiera filmu „Lore” Cate Shortland, australijskiego kandydata do tegorocznych Oscarów. Obraz Shortland okazał się niezwykle ciekawą zwłaszcza pod względem estetycznym propozycją. Mocno przypominający twórczość Jane Campion – liczne zbliżenia, udźwiękowienie z wagą równą stronie wizualnej, zróżnicowana, ale stylowa oprawa muzyczna – film okazał się dość standardowym kinem drogi, osadzonym w realiach chylącej się ku końcowi II wojnie światowej, z wyróżniającą się Saskią Rosendahl w roli tytułowej.

„Lore” jest dobrze wyważonym konglomeratem niełatwych filmowych motywów. Spotka się tu i miłość wbrew uprzedzeniom, i kwestię żydowską, i zaślepienie dyktaturą Hitlera, i swego rodzaju subtelny survival połączony z koniecznością szybkiego wkraczania w dorosłość, przywołujący na myśl „Do szpiku kości” (2010) Debry Granik. Chociaż Shortland nie mówi i nie pokazuje w zasadzie niczego nowego, to jednak dzięki wysmakowanej stronie realizacyjnej jej film ogląda się z niemalejącą przyjemnością. Potęguje to fakt, że Australijka pozostaje obiektywna, pozostawiając widzowi osąd postępowania postaci. Udany film.

Moja ocena: 6/10

(Saskia Rosendahl i Kai-Peter Malina, kadr z filmu „Lore”, źr. Filmweb)

recenzje Tags:festiwal kamera akcja, recenzja

Nawigacja wpisu

Previous Post: wszyscy jesteśmy trochę niewidomi [„Imagine”]
Next Post: festiwal KAMERA AKCJA – dzień 2. [„Dom na weekend”]

Related Posts

  • filmowy grudzień… i reszta roku podsumowanie miesiąca
  • 13. festiwal kamera akcja – podsumowanie festiwal kamera akcja
  • 13. festiwal kamera akcja – czas start! festiwal kamera akcja
  • 13. festiwal kamera akcja – program pokazów i wydarzeń online festiwal kamera akcja
  • 13. festiwal kamera akcja – odliczamy! festiwal kamera akcja
  • sacro-fantasy [„Noe: Wybrany przez Boga”] recenzje
  • na oscara [„Witaj w klubie”] recenzje
  • tajemnica judi… i stephena [„Tajemnica Filomeny”] recenzje
  • piję, bo piję [„Pod mocnym aniołem”] recenzje
  • film z przesłaniem [„Hobbit: Pustkowie Smauga”] recenzje
  • the one [„Matrix”] recenzje
  • poezja strachu [„Egzorcysta”] recenzje
  • wielka pochwała życia [„Chce się żyć”] recenzje
  • kosmos! [„Grawitacja”] recenzje
  • ksiądz to pedał [„W imię…”] recenzje

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

previously on

  • oscarowe przewidywania 2023 + komentarz po gali
  • filmowe podsumowanie – początek roku
  • filmowe podsumowanie 2022 roku
  • filmowy grudzień… i reszta roku
  • filmowy październik

moje teksty

  • na Filmwebie
  • na Trzynastym Schronie
  • niefilmowe

kategorycznie

  • artykuły / eseje / felietony
  • festiwal kamera akcja
  • jest filmowo!
  • oscar goes to…
  • podsumowanie miesiąca
  • podsumowanie roku
  • recenzje
  • moje własne arcydzieło – o filmach wielkich artykuły / eseje / felietony
  • mistrz dyskomfortu – o kinie jasona reitmana artykuły / eseje / felietony
  • cnoty czy grzechy? – o filmowym tryptyku iñárritu i arriagi artykuły / eseje / felietony
  • lokalny patriota – o kinie ulricha seidla artykuły / eseje / felietony
  • seksualne rubikony – o różnych obliczach seksu w filmie artykuły / eseje / felietony
  • tak mi źle… – o filmach smutnych artykuły / eseje / felietony

tak tag

2021 2022 2023 arcydzieło artykuł czerwiec erotyka esej felieton festiwal kamera akcja film smutny grudzień kwiecień lipiec luty maj marzec oscary październik podsumowanie portret recenzja sierpień styczeń sylwetka top twórczość wrzesień

Copyright © 2023 jest filmowo!.

Powered by PressBook News Dark theme