Skip to content
  • 2023
  • 2022
  • 2021 + 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2000-2009

jest filmowo!

  • główna
  • recenzje
  • artykuły / eseje / felietony
  • o jest filmowo!
  • .: ranking 2023 :.
  • Toggle search form
  • moje własne arcydzieło – o filmach wielkich artykuły / eseje / felietony
  • cnoty czy grzechy? – o filmowym tryptyku iñárritu i arriagi artykuły / eseje / felietony
  • tak mi źle… – o filmach smutnych artykuły / eseje / felietony
  • mistrz dyskomfortu – o kinie jasona reitmana artykuły / eseje / felietony
  • seksualne rubikony – o różnych obliczach seksu w filmie artykuły / eseje / felietony
  • lokalny patriota – o kinie ulricha seidla artykuły / eseje / felietony

oscarowe przewidywania + komentarz po gali

Posted on 26 marca, 2022 By encore Brak komentarzy do oscarowe przewidywania + komentarz po gali

Przedstawiam moje typy na zdobywców Oscarów na zbliżającej się gali. Lista trochę życzeniowa, a trochę niestety bukmacherska. Po wręczeniu nagród dorzucę weryfikację:

Najlepszy film:
„Psie pazury” PUDŁO
Nagrodę zdobywa „CODA”

Najlepsza aktorka pierwszoplanowa:
Jessica Chastain („Oczy Tammy Faye”) TRAFIONY

Najlepszy aktor pierwszoplanowy:
Will Smith („King Richard: Zwycięska rodzina”) TRAFIONY

Najlepsza aktorka drugoplanowa:
Ariana DeBose („West Side Story”) TRAFIONY

Najlepszy aktor drugoplanowy:
Troy Kotsur („CODA”) TRAFIONY

Najlepszy reżyser:
Jane Campion („Psie pazury”) TRAFIONY

Najlepszy scenariusz oryginalny:
„Belfast” (Kenneth Branagh) TRAFIONY

Najlepszy scenariusz adaptowany:
„Psie pazury” (Jane Campion) PUDŁO
Nagrodę zdobywa „CODA”

Najlepszy film międzynarodowy:
„Drive My Car” (Japonia) TRAFIONY

Najlepszy pełnometrażowy film animowany:
„Nasze magiczne Encanto” TRAFIONY

Najlepszy pełnometrażowy film dokumentalny:
„Summer of Soul” TRAFIONY

Najlepsza muzyka:
„Diuna” (Hans Zimmer) TRAFIONY

Najlepsza piosenka:
„No Time to Die” — Billie Eilish & Finneas O’Connell („Nie czas umierać”) TRAFIONY

Najlepsze zdjęcia:
„Diuna” (Greig Fraser) TRAFIONY

Najlepszy montaż:
„King Richard: Zwycięska rodzina” PUDŁO
Nagrodę zdobywa „Diuna”

Najlepszy dźwięk:
„Diuna” TRAFIONY

Najlepsze efekty specjalne:
„Diuna” TRAFIONY

Najlepsza charakteryzacja i fryzury:
„Oczy Tammy Faye” TRAFIONY

Najlepsze kostiumy:
„Cruella” TRAFIONY

Najlepsza scenografia:
„Zaułek koszmarów” PUDŁO
Nagrodę zdobywa „Diuna”

Najlepszy krótkometrażowy film aktorski:
„The Long Goodbye” TRAFIONY

Najlepszy krótkometrażowy film animowany:
„Rudzik Rudzia” PUDŁO
Nagrodę zdobywa „The Windshield Wiper”

Najlepszy krótkometrażowy film dokumentalny:
„The Queen of Basketball” TRAFIONY


Rezultat moich przewidywań to 18 trafionych na 23 kategorie. Not so bad.

Patrząc na wyniki można by je skwitować: wróciła stara, 'dobra’ Akademia. Oscar za najlepszy film dla „CODY” to w pewnym stopniu niespodzianka – pierwszy nagrodzony tą statuetką film wyprodukowany przez platformę streamingową – ale nie na miarę chwalebnego sukcesu „Parasite”. Nagrodę znowu zdobywa dzieło bezpieczne. Przychodzą na myśl edycje z lat 2017 czy 2019, kiedy to mieliśmy bardzo zbliżoną sytuację: nie wygrywa film ani najlepszy ze stawki nominowanych („Licorice Pizza”) – to się zdarza nad wyraz rzadko – ani faworyzowany przez gremium („Psie pazury”) – w tym przypadku Akademia w swojej bałwochwalczej wspaniałomyślności ponownie uznała, że liczba 12 nominacji to wystarczające wyróżnienie. Ten ostatni to przy tym wielki przegrany, gdyż otrzymał tylko jedną nagrodę – i chociaż to film mało porywający, to zagrany i zrealizowany jest wybornie oraz dotyka wrażliwych – a przy tym wciąż drażliwych – tematów.

Cieszy mnie nagroda dla ulubionej Jessiki i sporo technicznych dla „Diuny”, chociaż nie obraziłbym się za docenienie także innych, np. moich dwóch życzeniowych typów za najlepsze montaż i scenografię, za które widowisko Villeneuve’a jednak zdobyło nagrody. Kampania promocyjna jak widać zrobiła swoje (bardzo możliwe, że tak też było w przypadku „CODY”). Drugi raz z rzędu za najlepszą reżyserię nagrodzono kobietę, a w kategorii „najlepsza aktorka drugoplanowa” niebiałą artystkę – można podejrzewać, że szeregi Akademii uszczuplą się o najbardziej radykalne konserwy, a przyszłoroczny in memoriam zajmie dwa razy więcej czasu. Willie S. w końcu wybłagał swojego Oscara (a przy okazji zapewnił stand-upperom pożywkę, a sobie przyszłe życie bez stand-upu – bo i kto zechce go nań zaprosić, gdy grozi to strzałem z liścia; Ricky Gervais powinien już nie żyć). Dotąd w swoich filmach prezentował tylko dwa oblicza: luzacką i udręczoną. Gdy je wymieszał i przyprawił zaciętością połączoną z darciem ryja – tadam! (jeśli ktoś nie zaczaił: tak, moim zdaniem to beznadziejny aktor i zdobył Oscara niezasłużenie). Tym samym Akademia ma święty spokój, bo nikt nie zarzuci jej znowu, że „Oscars so white”. And so male.

Brak nagrody za najlepszego shorta dla „Sukienki” nie dziwi – wszak zgodnie z tradycją nie może wygrać najlepszy. Natomiast fajnie, że za najlepszą krótkometrażową animację uznano film niebanalny i o świetnej formie. Akurat chybione typowanie w tym przypadku mnie ucieszyło.

oscar goes to... Tags:2022, oscary, top

Nawigacja wpisu

Previous Post: filmowy luty
Next Post: filmowy marzec

Related Posts

  • oscarowe przewidywania 2023 + komentarz po gali oscar goes to...
  • filmowe podsumowanie – początek roku podsumowanie miesiąca
  • filmowe podsumowanie 2022 roku podsumowanie roku
  • filmowy grudzień… i reszta roku podsumowanie miesiąca
  • filmowy październik podsumowanie miesiąca
  • 13. festiwal kamera akcja – podsumowanie festiwal kamera akcja
  • 13. festiwal kamera akcja – czas start! festiwal kamera akcja
  • filmowy wrzesień podsumowanie miesiąca
  • 13. festiwal kamera akcja – program pokazów i wydarzeń online festiwal kamera akcja
  • 13. festiwal kamera akcja – odliczamy! festiwal kamera akcja
  • filmowy sierpień podsumowanie miesiąca
  • filmowy lipiec podsumowanie miesiąca
  • filmowy czerwiec podsumowanie miesiąca
  • filmowy maj podsumowanie miesiąca
  • filmowy kwiecień podsumowanie miesiąca

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

previously on

  • oscarowe przewidywania 2023 + komentarz po gali
  • filmowe podsumowanie – początek roku
  • filmowe podsumowanie 2022 roku
  • filmowy grudzień… i reszta roku
  • filmowy październik

moje teksty

  • na Filmwebie
  • na Trzynastym Schronie
  • niefilmowe

kategorycznie

  • artykuły / eseje / felietony
  • festiwal kamera akcja
  • jest filmowo!
  • oscar goes to…
  • podsumowanie miesiąca
  • podsumowanie roku
  • recenzje
  • cnoty czy grzechy? – o filmowym tryptyku iñárritu i arriagi artykuły / eseje / felietony
  • lokalny patriota – o kinie ulricha seidla artykuły / eseje / felietony
  • tak mi źle… – o filmach smutnych artykuły / eseje / felietony
  • mistrz dyskomfortu – o kinie jasona reitmana artykuły / eseje / felietony
  • seksualne rubikony – o różnych obliczach seksu w filmie artykuły / eseje / felietony
  • moje własne arcydzieło – o filmach wielkich artykuły / eseje / felietony

tak tag

2021 2022 2023 arcydzieło artykuł czerwiec erotyka esej felieton festiwal kamera akcja film smutny grudzień kwiecień lipiec luty maj marzec oscary październik podsumowanie portret recenzja sierpień styczeń sylwetka top twórczość wrzesień

Copyright © 2023 jest filmowo!.

Powered by PressBook News Dark theme